تبلیغات
دیدگاه شیعیان در مورد امامت - جایگاه و اعتبار احادیث امامان شیعه برای شیعه
 
دیدگاه شیعیان در مورد امامت


پرسش:

جایگاه و اعتبار احادیث امامان شیعه برای شیعه چگونه و تا چه حدّی است؟ آیا صحیح است كه احادیث بر قرآن مقدّم شوند یا خیر؟




http://falshbaner.persiangig.com/image/nazar/28.gif


پاسخ :

به عنوان مقدّمه اموری را متذكر می‌شویم آیة تطهیر[1]، آیة اطیعوالله،[2] و روایاتی كه از طریق عامه نقل شده است مانند حدیث «علی مع القرآن و القرآن مع علی»[3] «علی با قرآن است و قرآن با علی است» ویا «علی مع الحق و الحقّ مع علی»[4] «علی باحق و حق با علی است» و روایات كثیری كه از طریق شیعه نقل شده است كه همه دلالت بر عصمت ائمه ـ علیهم السّلام ـ دارند[5] آن‌هم عصمت در همة جنبه‌ها، علمی، فكری و ... همچنین از آیه‌ی «اطیعو الرسول و اولی الامر منكم»[6] استفاده می‌شود كه اطاعت مطلق از ائمه ـ علیهم السّلام ـ و گفتار آن‌ها لازم است، یعنی اوامر آن‌ها در حد گفتار پیامبر اعتبار داد و از حدیث ثقلین كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «دو چیز گران‌بها را بین شما می‌گذارم اگر به آن تمسّك كنید گمراه نخواهید شد، و تا قیامت این دو از هم جدا نمی‌شوند»[7] اعتبار و حجیّت كلام ائمه اطهار ـ علیهم‌السّلام ـ استفاده می‌شود. مرحوم سلطان الواعظین چهل طریق را از عامه نام می‌برد كه حدیث «ثقلین» را نقل كرده‌اند[8] اوّلاً، باید گفت: طبق نظر علمای شیعه با توجّه به عصمت امامان ـ علیهم السّلام ـ هیچ‌گاه سخنان ائمه‌ـ علیهم السّلام ـ خلاف قرآن نخواهد بود، بلی ممكن است بر اثر گذشت زمان و عدم صحیح نقل بعضی از احادیث، یا در حال تقیّه بودن آن‌ها گاهی با قرآن تنافی پیدا كنند كه قابل جمع می‌باشد و امّا در صورتی كه دو خبر از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و یا ائمه ـ علیهم‌السّلام ـ رسیده باشند كه باهم تعارض دارند، هر كدام كه موافق قرآن بود اخذ می‌شود و آن‌كه مخالف قرآن بود طرد می‌شود، چنان‌كه در روایات آمده است «فما وافق كتاب الله فخذوه و ماخالف كتاب الله فردوه»[9] ثانیاً، روایات رسیده‌ از ائمه ـ علیهم السّلام ـ گاهی ممكن است تعارض تباینی با قرآن داشته باشند، در این صورت حتماً قرآن مقدّم می‌شود، مثلاً قرآن فرموده است «اقیموالصلوة» «نماز را بپادارید». هزاران حدیث بگویند «لاتقیمو الصلواة» سخن قرآن مقدّم است. امّا اگر تعارض به صورت عام و خاص باشد یا مطلق یا مقیّد اگر خاص در روایت آمده باشد و روایت هم سنداً معتبر باشد عام قرآنی را تخصیص می‌زند، مثلاً در قرآن مجید وارد شده است كه «والمطلقات یتربصن بانفسهن ثلاثة قروء»[10] یعنی زنان مطلقه لازم است بعد از طلاق تا سه عادت ماهانه شوهر نكنند و عدّه نگه‌دارند، پس از آن آزادند، از آن طرف در حدیث معتبری كه پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ یا ائمه ـ علیهم السّلام ـ وارد شده است كه اگر زنی به عقد مردی در آید و پیش از آن‌كه رابطة زناشوئی میان آن‌ها برقرار شود، زن مطلّقه شد، لازم نیست زن عدّه نگهدارد، در این صورت این حدیث در حقیقت مفسّر آن آیه است و به منزلة مخصص است و به هیچ وجه معارض نیستند؟ چون در قانون بشری گاهی قانونی به صورت كلّی ذكر می‌شود و سپس موارد استفاده بیان می‌شود قرآن هم بر اساس محاورات عمومی با بشر سخن گفته است.[11] و از طرف دیگر خود قرآن حدیث پیغمبر را معتبر شمرده است و گفته است «آن‌چه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای شما آورد بگیرید و عمل نمائید»[12] در این گونه موارد خاص روایت را به منزلة استثناء برای عام تلقّی می‌كنیم و می‌گوئیم عام را به وسیلة خاص «تخصیص» می‌دهیم: همچنین در مطلق و مقیّد، مقید مطلق را قید می‌زند با توجّه به این‌كه روایات ائمه ـ علیهم السّلام ـ طبق گفته‌های پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در حدّ گفتار پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اعتبار و ارزش دارند، در صورتی كه بین دو روایت تعارض شد به قرآن مراجعه می‌شود، و در صورت تباین روایت با قرآن باز قرآن مقدّم است ولی در صورت عام و مطلّق بودن می‌شود با روایت معتبر قرآن را تخصیص و تقیید زد. 
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 
1. آشنایی با علوم اسلامی، اصول فقه، مرتی مطهری. 
2. علم الحدیث، دکتر رضا مؤدب. 
3. آشنایی با حدیث، مهریزی.


[1] . احزاب/33. 
[2] . نساء/59. 
[3] . ر. ك: متّقی هندی، كنرالقمان، مؤسسة الرسالة، چاپ پنجم، 1405، ج11، ص603، ح32912. 
[4] . همان مدرك، ص621، ح32 و 18. 
[5] . علیرضا صابر، الحكم الزاهرة، قم، مكتب الاعلام الاسلام، چاپ اوّل، 1405، ج1، ص95 و ج2، ص77. 
[6] . نساء/59. 
[7] . ر. ك: محمد بن عیسی ترمذی، مطبقة یولاق 1292، ج2، ص308؛ و ر.ك: ابوالحسن مسلم ‌بن الحجاج القشیری، صحیح مسلم بشرح النوری، بیروت، دارالفكر، 1401، ج15، ص179. 
[8] . سلطان الواعظین شیرازی، شب‌های پیشاور، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ سی و هفتم، 1376، ص225. 
[9] . ر.ك: مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، قم، انتشارات المعارف الاسلامیة، چاپ دوّم، 1376هـ ، ج 3ـ4، ص253؛ و ر.ك: محمد بن الحسن ابی القاعلی، وسائل الشیعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج18، ص84، ح29. 
[10] . بقره/228. 
[11] . ر.ك: مطهری، مرتضی، آشنائی با علوم اسلامی اصول فقه، قم، انتشارات صدرا، 1358، ص31ـ33. 
[12] . حشر/7.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 10 اسفند 1396 10:52 ب.ظ
واقعا زمانی که کسی بعدا متوجه نمی شود
تا بینندگان دیگر که آنها کمک خواهند کرد، بنابراین در اینجا اتفاق می افتد.
جمعه 4 اسفند 1396 04:36 ق.ظ
من واقعا وبلاگ شما را دوست دارم.. رنگ های بسیار زیبا و تم.
آیا این وبسایت را خودتان انجام دادید یا کسی را استخدام کردید که این کار را برای شما انجام دهد؟
Plz پاسخ من به دنبال ایجاد وبلاگ شخصی خودم هستم
و می خواهم بدانم کجاست از این. خیلی ممنون
دوشنبه 2 بهمن 1396 10:21 ب.ظ
پس از خواندن این مطلب، اعتقاد داشتم این بسیار روشنگر است.
من از شما قدردانی می کنم که زمان و انرژی برای قرار دادن این مقاله کوتاه با هم.

من یکبار دیگر خودم را جذب میکنم
مقدار زمان خواندن و اظهار نظر اما چی؟
هنوز ارزشمند بود
جمعه 17 آذر 1396 12:13 ق.ظ
Howdy would you mind sharing which blog platform you're working with?
I'm planning to start my own blog soon but I'm having a difficult time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design and style seems
different then most blogs and I'm looking for something unique.

P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!
دوشنبه 8 آبان 1396 08:42 ب.ظ
I believe what you said was actually very reasonable.
However, think about this, suppose you were to write a awesome headline?
I mean, I don't want to tell you how to run your blog, but what if you added a title to possibly grab people's attention? I mean دیدگاه شیعیان در مورد
امامت - جایگاه و اعتبار احادیث امامان
شیعه برای شیعه is kinda vanilla.
You could look at Yahoo's home page and note how they create post titles to get
viewers to open the links. You might add a related video or a related pic or
two to grab readers excited about what you've written. In my opinion, it
would bring your posts a little livelier.
دوشنبه 8 آبان 1396 07:52 ب.ظ
سلام به همه، مطالب موجود در این وب سایت هستند
واقعا برای مردم عجیب و غریب است، خوب، نگه دارید
دوستان خوب کار.
یکشنبه 30 مهر 1396 04:03 ق.ظ
سلام پاراگراف آن در مورد چاپ رسانه،
همه ما از رسانه ها آگاه هستیم، یک منبع فوق العاده از اطلاعات است.
پنجشنبه 20 مهر 1396 01:47 ق.ظ
پست بسیار خوبی است من فقط بر وبلاگ شما تکان دادم و خواستم
می گویند که من واقعا از مطالب وبلاگ شما گشت و گذار داشتم.
در هر صورت من به اشتراک شما اشتراک می کنم و امیدوارم دوباره به زودی نوشتید!
سه شنبه 28 شهریور 1396 05:05 ق.ظ
Hurrah! Finally I got a webpage from where I be capable
of truly get useful data concerning my study and knowledge.
دوشنبه 30 مرداد 1396 06:21 ب.ظ
My coder is trying to convince me to move to .net from PHP.
I have always disliked the idea because of the
costs. But he's tryiong none the less. I've been using
Movable-type on numerous websites for about a year and am worried about switching to
another platform. I have heard excellent things about blogengine.net.
Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?
Any help would be really appreciated!
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:57 ب.ظ
I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!
I'll go ahead and bookmark your website to come back later.
Many thanks
جمعه 13 مرداد 1396 05:06 ب.ظ
This is very interesting, You're a very professional blogger.
I've joined your feed and stay up for seeking extra of your
magnificent post. Additionally, I have shared your web site in my social networks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : پویا حیدری
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :